Sommaren innebär ofta ledighet för ordinarie personal, vilket kan leda till bristande rutiner och erfarenhet i hanteringen av fakturor och krav från leverantörer. Det är vanligt att få fakturor för varor eller tjänster som inte har beställts eller levererats, eller att säljare ringer och påstår att ett avtal har ingåtts. Hur kan man skydda företaget mot bluffakturor i sommar och hur bestrids en faktura?
Några viktiga saker att tänka på:
- Tacka aldrig ja till något via telefon
- Var observant på avsändarens mejladress
- Var minst två som attesterar kostnader
Så bestrider du en bluffaktura:
- Bestrid omedelbart Skriv på fakturan att den bestrids på grund av att inget har beställts och mejla företaget.
- Polisanmäl Kontrollera Svensk Handels varningslista och polisanmäl företaget.
- Skicka med rekommenderat Returnera fakturan och polisanmälan till avsändaren med rekommenderat brev för att få ett kvitto.
Genom att följa dessa råd och vara extra vaksam kan företag minska risken för att drabbas av bluffakturor och bedrägerier under sommaren.
Här kan du ta del av Svensk Handels varningslista Varningslistan – Svensk Handel
Mer om hur du undviker bluffakturor kan du läsa mer om på Svenskt Näringsliv Så undviker du bluffakturor och bedrägerier i sommar