Att avsluta ett företag kan vara både krångligt och tidskrävande. Skatteverket har tagit fram en rapport med förslag på åtgärder som ska underlätta för företagare som vill avveckla sin verksamhet.
Ny digital tjänst ska underlätta avvecklingen
I dag krävs kontakt med flera myndigheter, vilket gör avvecklingsprocessen både komplex och tidsödande. För att minska den administrativa bördan har Skatteverket, på uppdrag av finansdepartementet, presenterat en rapport med konkreta förslag på förbättringar. Ett av förslagen är att skapa en ny digital tjänst på verksamt.se under namnet ”Guidning för avsluta företag”. Denna tjänst ska ge företagare en tydlig översikt över de åtgärder som behöver vidtas vid en avveckling, vilket ska göra processen både enklare och mer strukturerad.
Kortare likvidationsprocess genom digitalisering
En annan viktig åtgärd som Skatteverket föreslår är att digitalisera likvidationsprocessen. I dagsläget tar det omkring sex månader att genomföra en likvidation, men genom en mer automatiserad hantering skulle tiden kunna kortas ner till två eller tre månader. Detta skulle göra det betydligt smidigare för företagare som snabbt vill avsluta sin verksamhet.
Myndigheter ska ta initiativ och vägleda företagare
För att ytterligare förenkla avvecklingen föreslår Skatteverket att myndigheter i större utsträckning ska ta initiativ och vägleda företagare som indikerar att de avslutar sin verksamhet. Till exempel skulle det kunna ske automatiskt när en företagare markerar att verksamheten har upphört i samband med deklarationen. På så sätt skulle företagaren få den information och det stöd som behövs utan att själv behöva söka upp flera olika instanser.
Förslag om automatiskt avdrag för egenavgifter
Skatteverket lyfter också en tidigare hemställan från 2016, där myndigheten föreslog ett automatiskt beräknat avdrag för egenavgifter. Om detta införs skulle det innebära ytterligare en förenkling vid avveckling av enskild näringsverksamhet, då företagaren slipper göra egna beräkningar och istället får ett automatiskt avdrag.
Målet: En smidigare process för företagare
Med dessa förslag hoppas Skatteverket att företagare som avslutar sin verksamhet ska mötas av en smidigare och mer lättillgänglig process, utan onödiga administrativa hinder. Genom digitalisering och tydligare vägledning kan avvecklingen bli både snabbare och enklare, vilket skulle underlätta för många företagare i Sverige.